Her finner du disippelgjørende ressurser dere kan bruke i kirka/ungdomsarbeidet for å sammen skape en kultur av misjon og godhet.

Godhets-workshop
Arranger en godhetsworkshop i kirka hvor dere pakker inn goodiebags, skriver oppmuntrende kort og forbereder andre ting som ungdommer eller unge voksne kan ta med for å dele godhet på sin skole og sitt studiested. Gode ideer til godhet finner dere her. Utgiftene for dette kan dekkes av frifondsmidler ved å starte en NG-gruppe og søke om penger her.

Bibel i sekken
Kjøp inn bibler fra NG-shop, samle gjengen og utfordre hverandre til å alltid ha en bibel i sekken/veska for å være forberedt på å bli ledet av DHÅ i hverdagen. Be for biblene i forkant om at de som får dem skal lese i dem og bli kjent med Jesus.

Gå ut
Gå ut sammen med ungdommene/de unge voksne til en eller flere skoler/studiesteder i nærområdet og be for disse i stedet for å samles til en vanlig samling i kirka eller smågruppa.

Bokklubb

Start en bokklubb hvor dere sammen kan fordype dere i et tema som dere synes er spennende. Ved å starte en NG-gruppe kan dere søke om frifondsmidler til å kjøpe inn bøker, snacks og andre ting dere trenger. Her er eksempler på bøker dere kan lese i bokklubben:

  • “Avokadoeffekten” av Thomas Neteland

  • “Livet er…” av Judah Smith

  • “Hva er greien med…?” av Daniel Sæbjørnsen

  • “Disippelfellesskap” av Per Åge Berge

  • “Følg meg!” av Oddvar Søvik

  • “Endelig mandag” av Arne G. Skagen

Tren på å be høyt

Å tørre og be høyt er en høy terskel for veldig mange, men når denne døra er åpnet blir det så mye lettere å gjøre tro til en naturlig del av sin hverdag. Derfor mener vi at dette en av de viktigste kneikene vi kan hjelpe hverandre over. Disse korte og enkle bønnene hentet rett fra Bibelen forenkler bønn for dem som synes dette er utfordrende, og spicer opp bønnelivet til de som allerede er vant med å be.

Bønnevegg

Å ha en synlig bønnevegg der dere samles med bilde av skolene, konkrete bønnebehov og hva dere ønsker å oppnå som ungdomsarbeid/unge voksne arbeid skaper en utadrettet bevisstgjøring hos alle som ser den.

Dekorér en postkasse
Samle en gjeng til å dekorere en postkasse som kan henges opp på skolen/studiestedet de går på hvor folk kan legge anonyme bønnebehov (spør rektor om lov først).

Sjekk ut vår YouTube-kanal
Bruk de korte snuttene på Youtube-kanalen vår til å fasilitere for at unge mennesker kan snakke sammen om konkrete temaer som:

•Hvordan kan jeg dele hva jeg tror på på sparket i en samtale?
•Hvordan kan jeg gjøre tro til en naturlig del av familien og vennegjengen min?
•Hvordan kan jeg stille spørsmål som verken er for overfladiske eller for dype?

Lag en Snapchat-gruppe
Sette opp en Snapchat-gruppe hvor ungdommer/unge voksne kan dele bønneemner, bibelvers og bønnesvar fra ulike skoler og studiesteder for at de kan kjenne at de står sammen med noen i hverdagen.

Arranger bønnevandring
Lag til en bønnevandring for at dere kan få søke Gud gjennom alle sansene deres. Det kan for eksempel gjøres slik som dette.

Bønnelapper
Bruke disse bønnelappene i smågruppene eller dele ut til familier og kollektiv for at de kan bestemme seg for å be jevnlig for noen av menneskene de har i livene sine med navn, og finne konkrete måter å vise dem kjærlighet på.

Gode spørsmål

“Gode spørsmål“ inneholder 14 gode spørsmål som legger til rette for meningsfulle samtaler om både tro, hva man synes er viktig og personligheten man har. Det er altså et supert verktøy for å bli bedre kjent. I tillegg får du med en bibel og en bønnelapp. Bestill “Gode spørsmål“ her.

Sitt med oss

Sitt med oss er en veldig konkret ressurs som dere kan bruke for å sammen trene på å bli en god lytter, stille gode spørsmål, takle klein stillhet og tørre å ta initiativ slik at menneskene som kommer inn dørene til kirka får den beste opplevelsen som er mulig å få.

Morgenbønn

Hver skole- og arbeidsdag gjennom hele året er du velkommen til å bli med på Morgenbønn på Zoom fra 07:50-07:57. Vi ønsker å gi mennesker i alle aldre en lav-terskel mulighet til å se andre mennesker som ønsker å leve ut troen sin i hverdagen før de går i gang med dagen. For syv minutter med Jesus kan endre en hel dag! Du finner linken her og i NG sin bio på Instagram.

Vitnemål

Hva med å dele ut disse vitnemålene på sommer- eller juleavslutning for å hedre folk etter deres identitet og karakter? De kan lastes ned her.

Book oss
Inviter Ny Generasjon på besøk til en gudstjeneste, ungdomsmøte, smågrupper eller tentro.

Arranger bønnemøte og bønneuke
Arranger et bønnemøte eller en bønneuke for skoler og studiesteder i starten av vår- eller høstsemesteret. Her er en konkret måte å be for elever, studenter og personale på skoler og studiesteder i smågruppa eller på bønnemøtet.

Vitnesbyrd
Del vitnesbyrd på gudstjeneste/ungdomsmøte om hva som skjer på skolene og studiestedene gjennom året.

09:38 bønn

Sett på et varsel på mobilen og bli med å be et minutt hver dag fra kl. 09:38 om at mennesker skal høre kallet om å gjøre Jesus kjent i sitt hjem, på sin arbeidsplass, skolen, studiestedet og i kirka. 09:38 bønn er et lav-terskel, men kraftfullt initiativ. Hva med å vise promovideoen og oppfordre menneskene i kirka deres til å koble seg på initiativet.

MER HER 👇

 
1435669091582.png

Stories

Her finner du videoer av unge mennesker som forteller historier om hvordan de har fått oppleve å lede venner til Jesus:

download.png

Printe ut?

Her er ressurser dere kan printe ut for å fasilitere for bønn, gode samtaler og hverdagstro i vennegjenger og familier:

download (1).png

Grafisk

Vil dere løfte fram skolemisjon i kirka deres? Her er grafisk materiale som dere kan bruke til nettopp dette: